تلفن

02166565403

Email

info(@)mehrdadlaw.ir

Menu

بیمه چیست؟

0 نظر

بیمه چیست؟بیمه چیست؟

ریشه لغت «بیمه» را از «بیما» و کلمه‌ای هندی یا اردو بیان کرده‌اند. لغت‌نامه دهخدا آن را واژه‌ای هندی دانسته و در تعریف آن آمده است: «ضمانت مخصوصی است از جان یا مال که در تمدن جدید رواج یافته است، به این صورت که برای شخص یا مال ماهانه مبلغی به شرکت بیمه می‌دهند و در صورت اصابت خطر به جان و یا مال، شرکت مبلغ معینی می‌پردازد…» در اصطلاح حقوقی نیز تعریف بیمه از این قرار است:«عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد می‌کند که در ازای پرداخت وجه و یا وجوهی از طرف دیگر در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده و یا وجه معینی بپردازد.»

تاریخچه بیمه‌تاریخچه بیمه

در منابع مختلف از دوران کهن، سازوکارهایی را به عنوان شکلی از بیمه‌های امروزی مثال می‌زنند. اولین نمونه‌ها را مربوط به بازرگانان چینی می‌دانند که برای حفظ ارزش مال خود در تجارت‌های دریایی و جبران خسارت ناشی از حوادث و یا سرقت که توسط دزدان دریایی انجام می‌شد تصمیم گرفتند که بارها را در چندین کشتی تقسیم کنند تا اگر یک کشتی دچار حادثه شد زیان کمتری به آنان وارد شود. شکل پیشرفته‌تری از بیمه در عهد باستان را مربوط به بابلی‌ها می‌دانند. بابلی‌ها سیستم اقتصادی‌ای داشتند که به نوعی شکلی از بانکداری امروز بوده است که اگر بازرگانان بابلی برای انجام امور تجاری مثل خرید کالا و یا کشتی از این بانک‌ها سرمایه‌ای مثل وام دریافت می‌کردند و طی حوادثی این اموال دچار آسیب شده و یا به سرقت می‌رفت، از پرداخت خسارت معاف بودند. فنیقی‌ها نیز که در کار تجارت دریایی بودند این سازوکار را که می‌توان نام بیمه دریایی بر آن گذاشت از بابلی‌ها آموختند و بعدها یونانی‌ها و رومی‌ها نیز از این روش پیروی کردند تا در قرون وسطا شهرهایی مثل لمباردی و جنوآ تبدیل به مراکز بیمه دریایی شدند. بیمه دریایی را اولین نوع بیمه می‌دانند و با این حال اولین بیمه‌نامه‌ها در شهرهای ژن و بروگ به دست آمده است که گویا در سال‌های 1247 و 1370 میلادی تنظیم شده‌اند.

بیمه دریایی از ایتالیا به انگلستان رفت و باعث شد تا طی جلسه‌ای در کافه لویدز بازرگانان انگلیسی گرد هم آمده و متعهد شوند که در سود و زیان تجارت دریایی خود سهیم باشند. این حرکت آغاز تأسیس شرکت بیمه لویدز شد که اکنون یکی از معروف‌ترین شرکت‌های بیمه است.

تاریخچه بیمه در ایرانتاریخچه بیمه در ایران

در ایران نیز به سازوکارهایی از دوران کهن اشاره کرده‌اند که مشابه بیمه‌ بوده ‌است. قدیمی‌ترین آن‌ها به دوره کیقباد و بعدها به دوره هخامنشیان می‌رسد که طبق قوانینی چنانچه شخصی به ارزش مشخصی هدایا برای حکومت می‌فرستاد؛ در مقابل حکومت وقت نیز در هنگام ضرر و زیان شخص به وی کمک می‌کرده است.

اما شرکت های بیمه در ایران از سال 1289 شروع به کار کردند. در ابتدا دو شرکت روسی نادژا و مرکوری مشغول به فعالیت بودند اما تا سال 1314 که اولین شرکت بیمه ایرانی تأسیس شد 29 شرکت بیمه مختلف در ایران مشغول به کار شدند که همه از کشورهای مختلف بودند. در سال 1314 اولین شرکت بیمه ایرانی در کشور تأسیس شد که فعالیت دیگر شرکت‌ها را تحت شعاع قرارداد و با حمایت از قوانین بیمه توانست باعث تغییر فضای کشور به سمت شرکت های بیمه ایرانی و تعطیلی شرکت های بیمه خارجی شود. در سال 1316 قانون بیمه در ایران به تصویب رسید و از سال 1329 شرکت های بیمه خصوصی نیز در ایران تأسیس شدند به طوری که 8 شرکت خصوصی تا سال 1343 مشغول به فعالیت بودند. در سال 1331 و در دولت مصدق قوانینی تثبیت شد که فعالیت‌های بیمه را برای شرکت‌های خارجی محدود می‌کرد که نتیجه آن تعطیلی این شرکت‌ها و رشد شرکت‌های داخلی بیمه شد.

در خرداد سال 50 در جهت برای حمایت اتکایی از شرکت های بیمه داخلی، قانون تأسیس بیمه مرکزی به تصویب رسید و بنا بر آن بیمه مرکزی تأسیس شد.

سازمان بیمه مرکزیسازمان بیمه مرکزی

با افزایش تعداد شرکت های بیمه و گسترش این خدمت در کشور، قانون بیمه مرکزی به منظور حمایت اتکایی شرکت های بیمه، نظارت بر خدمات و سیاست‌گذاری در قوانین بیمه تصویب و در پی آن، سازمان بیمه مرکزی نیز تأسیس شد. اهداف سازمان بیمه مرکزی به طور مختصر به شرح زیر است:

  • تهیه و تنظیم قوانین بیمه
  • نظارت بر مؤسسات و نمایندگی‌ها و شرکت های بیمه
  • نقش اتکایی و پشتوانه مالی در مقابل شرکت های بیمه
  • تنظیم بازار بیمه و حفظ نظم آن
  • صدور مجوز فعالیت برای مؤسسات و شرکت های بیمه

شبکه فروششبکه فروش در شرکت های بیمه

در ایران شبکه فروش بیمه از کارگزار، نماینده و اگریگیتورهای بیمه تشکیل شده است.

فروش از طریق کارگزار بیمهفروش از طریق کارگزار بیمه

کسی که با آگاهی از شرایط و خدمات شرکت‌ها و با شناخت از انواع بیمه‌ها در ازای دریافت کارمزد از شرکت های بیمه، نقش واسطه در فروش بیمه را به عهده دارد. در واقع وظیفه کارگزار این است که ابتدا نیاز و شرایط اقتصادی و مالی بیمه‌گزار را بررسی کند و سپس با توجه به اطلاعاتی که بیمه‌گزار در اختیار وی قرار داده است، بهترین بیمه را برای وی خریداری می‌کند. اطلاعات کارگزار باید به روز باشد تا پس از دریافت اطلاعات از بیمه‌گزار بتواند بهترین بیمه را از میان بیمه‌های موجود به بیمه‌گزار پیشنهاد دهد. همچنین کارگزار موظف است در خصوص دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه مشاوره‌های لازم را به بیمه‌گزار ارایه کرده و تا زمان وصول خسارت پیگیری‌های آن را به عهده گیرد. از سوی دیگر ازآنجا که کارگزار نقش واسطه دارد با هر دو سمت یعنی هم شرکت های بیمه و هم مشتری در ارتباط است و در نتیجه تنها نسبت به بیمه‌گزار تعهد ندارد بلکه نسبت به شرکت های بیمه نیز دارای تعهداتی است که باید به آن عمل کند. در همین راستا وی موظف است تا گزارش‌های کاری را که شرکت های بیمه و یا ناظران بیمه از وی انتظار دارند، تهیه و در زمان مقرر به این عوامل تقدیم کند.

فروش از طریق نماینده بیمهفروش از طریق نماینده بیمه

نماینده بیمه نیز نقش واسطه در فروش بیمه را دارد. تفاوت نماینده بیمه با کارگزار در این است که نماینده تنها برای یک شرکت بیمه نقش واسطه را دارد و نمی‌تواند هم‌زمان برای چندین شرکت بیمه، فروش بیمه داشته باشد. نمایندگان بیمه با اخذ مجوزهای رسمی از مراجع مربوطه و شرکت بیمه طرف قرارداد، به طور ویژه و تنها برای همان شرکت بیمه و تحت قوانین آن اقدام به فروش بیمه‌های مختلف می‌کنند و کارمزد خود را نیز از بیمه‌گر طرف قرارداد دریافت می‌کنند. نمایندگان بیمه موظف هستند تا اطلاعات و خدمات مربوط به انواع بیمه‌هایی که ارایه می‌کنند را به صورت کامل و شفاف در اختیار بیمه‌گزار قرار دهند و مشاوره‌های لازم را به بیمه‌گزار ارایه کنند.

فروش با اگریگیتور بیمهفروش آنلاین به کمک اگریگیتور بیمه

در جوامع مدرن استفاده از خدمات اینترنتی امری بدیهی است و یکی از این خدمات معرفی و فروش انواع محصولات به صورت مستقیم و یا با واسطه است.

در ایران نیز در سال‌های اخیر استارت‌آپ‌هایی در خصوص به وجود آمده‌اند که در این بین شرکت‌هایی مانند بیمیتو در زمینه بیمه در حال خدمت‌رسانی هستند. کار این اگریگیتور‌ها به این شکل است که به عنوان واسطه بین بیمه‌گزار و بیمه‌های مختلف وظیفه راهنمایی و ارایه مشاوره و خدمات لازم را به عهده دارند و در نهایت امکان خرید آنلاین انواع بیمه را در اختیار بیمه‌گزار قرار می‌دهند. این سامانه‌ها تلاش می‌کنند تا روند خرید بیمه را کوتاه کنند و نحوه دریافت آن را تسهیل بخشند.

سازوکار سیستم‌های فروشی مانند بیمیتو به این صورت است که بیمه‌گزار بدون نیاز به مراجعه به شرکت‌ها و نمایندگی‌های بیمه و از طریق سایت و اپلیکیشن این شرکت‌ها می‌تواند در مورد بیمه مورد نظر خود اطلاعات لازم را کسب کرده یا از قیمت هر بیمه مطلع شود. همچنین می‌تواند با توجه به شرایط خود استعلام انواع بیمه را تهیه کند و جزییات مالی بیمه مورد نظر خود را در کمترین زمان ممکن تهیه کند و در نهایت خرید بیمه خود را انجام دهد. بیمه‌گزار در هر قسمت از مراحل خرید و در صورت نیاز می‌تواند با مشاورین بیمیتو تماس حاصل کند و چنانچه در روند خرید مسئله‌ای به وجود بیاید و یا بیمه‌گزار ورود اطلاعات را به طور ناقص انجام داده باشد از طرف بیمیتو با وی تماس گرفته و نواقص موجود رفع می‌شود.

طبیعتاً در روش‌ مشاوره و فروش آنلاین خدمات نه تنها انجام فعالیت‌ها با دقت بیشتری انجام می‌شود که باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت و انرژی افراد نیز می‌شود.

شرکت های بیمه در کشوربررسی شرکت‌های بیمه فعال در کشور

در دهه 80 تأسیس شرکت‌های بیمه رشد قابل توجهی یافت و تا اکنون نزدیک به 30 شرکت بیمه در ایران مشغول فعالیت هستند که هر کدام با توجه به شرایط خود خط‌مشی و سیاست‌گذاری‌های خاص خود را دارند و اهداف مخصوص به خود را در صنعت بیمه کشور دنبال می‌کنند. تمامی این شرکت‌ها با کسب مجوز از بیمه مرکزی تحت نظارت این سازمان فعالیت بیمه‌ای دارند.

شرکت‌های بیمه‌ای که اکنون در ایران مشغول فعالیت هستند به شرح زیر است را با استفاده از این پارامترها فراهم کرده است:

بیمه آرمانبیمه آرمان

شرکت بیمه آرمان در زمستان سال 1390 موفق به اخذ مجوز‌های لازم از مؤسسات ذی‌ربط و همچنین سازمان بیمه مرکزی شد و به عنوان یکی از شرکت‌های ارایه کننده خدمات بیمه فعالیت خود را آغاز کرد و با تحت پوشش قرار دادن کارکنان شرکت‌های مختلف توانست با گذشت دو سال و طبق آمار اعلام‌شده در پایان سال 1392 نزدیک به 1570 میلیارد ریال فروش بیمه در کشور انجام دهد.

بخش مهمی از شبکه فروش بیمه آرمان را نمایندگان این بیمه در سطح کشور انجام می‌دهند. طبق آخرین گزارش این شرکت، بیمه آرمان دارای 41 شعبه و 800 نمایندگی فعال در سطح کشور است که وظیفه مشاوره، فروش و پیگیری وصول خسارات و دیگر خدمات بیمه‌ای بیمه آرمان را به عهده دارند.

بیمه آسماریبیمه آسماری

یکی از جدیدترین شرکت‌ های بیمه، شرکت بیمه آسماری است که در اواخر سال 91 مجوز‌های فعالیت خود را در منطقه تجاری آزاد کیش کسب کرده و با تمرکز بر روی فعالیت‌های بیمه‌ای در مناطق آزاد مشغول به فعالیت است. بیمه آسماری استثناً می‌تواند بیمه مسافرتی برای بیمه‌گزار در خارج از مناطق آزاد نیز صادر کند.

بیمه آسماری دارای 8 شعب فعال است که یکی در تهران و باقی در مناطق آزاد کشور مشغول به فعالیت هستند. همچنین بیش از 60 نمایندگی بیمه آسماری در حال خدمت‌رسانی و انجام امور بیمه‌ای است.

بیمه آسیا بیمه آسیا

از قدیمی‌ترین شرکت های بیمه می‌توان به بیمه آسیا اشاره کرد. بیمه آسیا در سال 1338 و در پی تصویب قوانین محدودیت برای شرکت های بیمه خارجی تأسیس شد و از همان تاریخ آغاز به کار کرد و تا کنون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت های بیمه با بیش از 200 نفر نیروی انسانی متخصص در حال فعالیت است. بیمه آسیا که از سال 1388 به بخش خصوصی واگذار گردید از معدود بیمه‌هایی است که نقش اتکایی و حمایت بیمه‌ای را نیز انجام می‌دهد و عنوان دومین شرکت در قبول بیمه اتکایی را دارد.

حوزه فعالیت‌های بیمه آسیا: بیمه آسیا علاوه بر فعالیت‌های بیمه‌ای و ارایه خدمات بیمه و پرداخت خسارات، در زمینه پذیرش بیمه اتکایی مؤسسات داخلی و خارجی مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ر شبکه فروش بیمه آسیا در تمامی روش‌های فروش فعال است یعنی فروش از طریق کارگزار، نماینده و استارت‌آپ‌های بیمه‌ای. بیمه آسیا مطابق آخرین گزارش این شرکت بیش از 100 شعبه فعال و نزدیک به 3000 نمایندگی فعال در سطح کشور دارد که در انجام خدمات بیمه‌ای شامل مشاوره و فروش بیمه و پرداخت خسارت مشغول به فعالیت هستند. علاوه بر این بیمه آسیا با همکاری با شرکت‌هایی نظیر بیمیتو در فروش آنلاین نیز فعال است و بیمه‌گزار می‌تواند با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن بیمیتو، بیمه خود را خریداری کند.

بیمه اتکایی ایرانیانبیمه اتکایی ایرانیان

شرکت بیمه اتکایی ایرانیان در سال ۱۳۸۸ با کسب مجوز از بیمه مرکزی آغاز به کار کرد. هدف این شرکت بر خلاف دیگر شرکت های بیمه ارایه خدمات بیمه‌ای نیست بلکه ارایه بیمه اتکایی و نقش حمایتی در ارایه خدمات مالی برای دیگر شرکت های بیمه داخلی است و در کنار بیمه مرکزی به پوشش اتکایی شرکت های بیمه می پردازد.

بیمه البرزبیمه البرز

با استفاده از میزان زمان پاسخگویی به شکایات هم می‌توان بیمه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد و بیمه‌ای را انتخاب کرد که زمان کمتری را برای پاسخگویی به شکایت صرف می‌کند.

 

شرکت بیمه البرز هم یکی از شرکت‌های قدیمی بیمه است که در سال ۱۳۸۸ و توسط بخش خصوصی تأسیس شد. پس از انقلاب اسلامی کلیه شرکت‌های بیمه، دولتی اعلام شدند اما در سال ۸۸ نزدیک به ۸۰ درصد سهام این شرکت به بخش خصوصی فروخته شد و عملاً این شرکت از سال ۸۸ به عنوان یک شرکت‌ خصوصی بیمه محسوب می‌شود.

بیمه البرز هم از طریق کارگزاران و نمایندگان خود و هم از طریق فروش آنلاین و همکاری با استارت‌آپ‌های بیمه در بازار فروش بیمه کشور مشغول به فعالیت است. تعداد 54 شعبه بیمه البرز و با بیش از 2000 نمایندگی فعال بیمه البرز در کشور اکنون مشغول به فعالیت برای این بیمه هستند. همچنین خرید انواع بیمه از شرکت البرز به شکل آنلاین و با استفاده از سایت بیمیتو نیز امکان‌پذیر است.

بیمه امیدبیمه امید

بیمه امید یک شرکت بیمه خصوصی است که سهامداران عمده آن نیز چند شرکت بیمه بزرگ‌تر مانند بیمه دانا، بیمه البرز و بیمه آسیا است و بر روی مناطق آزاد تجاری کشور تمرکز دارد و بیشتر نمایندگی‌های این بیمه نیز در این مناطق است.

بیمه امید خدماتی مشابه دیگر شرکت‌های بیمه ارایه می‌دهد اما به خاطر تمرکز بر روی مناطق آزاد اکثر نمایندگی‌های آن در این مناطق کشور مشغول به فعالیت هستند که تعداد آن‌ها به بیش از ۱۰۰ نمایندگی فعال می‌رسد.

بیمه ایرانبیمه ایران

بررسی تاریخچه این شرکت به نوعی بررسی تاریخ بیمه در ایران است چرا که با فاصله اندکی از ورود بیمه به ایران و فعالیت شرکت های بیمه خارجی، بیمه ایران با هدف ایجاد یک بیمه داخلی و صد در صد ایرانی تأسیس شد. در تاریخچه شکل‌گیری این شرکت که اولین شرکت بیمه ایرانی است دو ایرانی به اسم الکساندر آقایان و علی‌اکبر داور نقش بسیار مهمی داشتند و شرح مفصل آن در منابع مختلف با جزییات بیان شده است. در اینجا تنها به طور مختصر اشاره می‌کنیم که این شرکت در سال ۱۳۱۴ تأسیس شد و در ابتدا با مشکلات زیادی از قبیل تأمین بیمه اتکایی برای خود همراه بود. اما بعدها با تعطیلی شرکت‌های خارجی و گشایش انواع شرکت‌های بیمه ایرانی، نقش بیمه اتکایی را نیز ایفا می‌کرد تا در نهایت با تأسیس بیمه مرکزی این نقش به عهده بیمه مرکزی گذاشته شد و شرکت بیمه ایران تنها متمرکز به انجام خدمات بیمه‌ای شد.

شرکت بیمه ایران که از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه است با شبکه فروش گسترده خود سهم بزرگی از بازار بیمه را به خود اختصاص داده است. تنها بیش از ۴۰۰۰ نفر نیروی انسانی برای این شرکت مشغول به کار هستند. شبکه فروش این شرکت متشکل شده از ۱۲ شعبه و نمایندگی در خارج از کشور، بیش از ۲۰۰ شعبه فعال در داخل، بیش از ۳۷۰۰ دفتر نمایندگی و ۱۵۶ نماینده حقوقی در سراسر کشور است

بیمه ایران معینبیمه ایران معین

این شرکت در سال ۱۳۸۲ به ثبت رسیده و از اواخر سال ۱۳۸۳ نیز فعالیت خود را آغاز کرده است. هدف از تأسیس آن نیز پوشش بیمه‌ای در مناطق آزاد تجاری کشور است و اکنون با نزدیک به ۳۰ نمایندگی در این مناطق مشغول به فعالیت است.

بیمه پارسیانبیمه پارسیان

شرکت بیمه پارسیان که سهام‌گذاران عمده آن را بانک پارسیان و مجموعه‌های مرتبط تشکیل داده‌اند در سال ۸۲ ثبت شد و در رشته‌های مختلف بیمه‌ای مشغول به خدمات‌دهی است.

شبکه فروش بیمه پارسیان از شعب بیمه پارسیان، نمایندگان بیمه پارسیان، کارگزاران بیمه و اگریگیتورهای بیمه تشکیل شده است . بیش از ۶۰ شعبه بیمه پارسیان در سطح کشور وجود دارد و آمار نمایندگان آن به بیش از ۴۰۰۰ می‌رسد که البته تمامی این نمایندگان فعال نیستند و تعداد دقیق نمایندگان فعال بیمه پارسیان چیزی کمتر از این رقم است. با این حال شبکه فروش بیمه پارسیان به شکل مطلوبی در بازار بیمه مشغول فعالیت است و از طریق همکاری با اگریگیتورهای بیمه، در بازار آنلاین بیمه نیز حضور فعال دارد.

بیمه پاسارگادبیمه پاسارگاد

بیمه پاسارگاد به پشتوانه گروه مالی پاسارگاد در سال ۱۳۸۵ موفق به اخذ مجوزهای لازم گردیده و از همان تاریخ در خصوص ارایه خدمات مختلف بیمه‌ای در بازار بیمه ایران مشغول به فعالیت است.

علی‌رغم این که بیمه پاسارگاد قدمت چندانی ندارد اما شبکه فروش گسترده‌ای دارد و در سرتاسر ایران مشغول ارایه خدمات این بیمه هستند. بیش از ۱۵ مدیریت منطقه و بیش از ۸۰ شعبه فعال و همچنین بیش از ۲۰۰۰ نمایندگی در سطح کشور تشکیل دهنده شبکه فروش بیمه پاسارگاد است. در کنار این می‌توان به ۸۴۰۰ نماینده فروش بیمه عمر و آتیه پاسارگاد اشاره کرد که در حال خدمت‌رسانی در این رشته بیمه‌ای هستند به علاوه که ۵۵۰ کارگزار بیمه نیز با بیمه پاسارگاد همکاری می‌کنند. بیمه پاسارگاد به عنوان یکی از طرفین قرارداد بیمه با اگریگیتور‌ها نیز همکاری می‌کنند و سهم قابل توجهی نیز از بازار آنلاین بیمه کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

بیمه تجارت نوبیمه تجارت نو

یکی دیگر از شرکت‌های بیمه تازه تأسیس، بیمه تجارت نو است که با مشارکت مستقیم بانک تجارت و از سال ۹۵ با کسب مجوزهای لازم در زمینه ارایه خدمات بیمه‌ای و اتکایی آغاز به کار کرده است.

بیمه تعاونبیمه تعاون

بیمه تعاون با حمایت وزارت تعاون در سال ۱۳۹۲ شکل گرفت و در بسیاری از رشته‌های بیمه‌ای مشغول فعالیت است.

شبکه فروش بیمه تعاون از ۲۱ شعبه و بیشتر از ۴۵۰ نمایندگی در کشور تشکیل شده است.

بیمه توسعهبیمه توسعه

بیمه توسعه یک بیمه خصوصی است که در سال ۱۳۸۲ تأسیس و با ارایه بیمه‌های مختلف به متقاضیان وارد بازار بیمه ایران شده است.

شبکه فروش بیمه توسعه را نزدیک به 30 شعبه و بیش از ۱۰۰۰ نمایندگی در سطح کشور، تشکیل می‌دهند.

بیمه توسعهبیمه حافظ

یکی دیگر از شرکت‌های خصوصی بیمه، بیمه حافظ است که در منطقه آزاد تجاری کیش در سال ۱۳۸۱ شروع به کارکرد.

شرکت‌های بیمه در مناطق آزاد با توجه به خدمات بیمه خود، شبکه فروش خود را در همین مناطق متمرکز می‌کنند. شبکه فروش بیمه حافظ ۹ شعبه و ۹۵ نمایندگی فروش بیمه در مناطق آزاد تجاری کشور دارد به علاوه که در زمینه پرداخت خسارت نیز ۱۱ مرکز پرداخت خسارت در مناطق مختلف در حال فعالیت برای این بیمه هستند.

بیمه توسعهبیمه حکمت صبا

شرکت بیمه حکمت صبادر سال 1395 مجوز فعالیت خود را دریافت و از همان تاریخ نسبت به صدور بیمه‌های عمر اقدام کرده است و صدور دیگر بیمه‌نامه در رشته‌های مختلفی مثل بیمه‌های خودرو ،بیمه آتش‌سوزی ، بیمه باربری و حمل و نقل ، بیمه‌های درمانی تکمیلی، بیمه‌های عمر ،بیمه حوادث ، بیمه‌های مهندسی و بیمه مسئولیت ، را به عنوان دیگر اهداف خود در نظر دارد. بزرگترین سهام‌داران بیمه حکمت را بانک حکمت ایرانیان، شرکت هواپیمایی کاسپین، کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و کارکنان بانک حکمت ایرانیان تشکیل می‌دهند.

بیمه حکمت دارای ۱۵ شعبه در مراکز استان‌ها است و همچنین نزدیک به ۷۰ باجه در سطح کشور و بیشتر از ۲۰ کارگزار بیمه دارد که مجموعا شبکه فروش بیمه حکمت را شکل می‌دهند.

بیمه توسعهبیمه دانا

یکی از شرکت های بیمه خصوصی و قدیمی شرکت بیمه دانا است که در سال 1353 با همکاری یک شرکت انگلیسی تأسیس شد. بعد از انقلاب شرکت‌های بیمه ملی اعلام شدند و در سال 67 این شرکت‌ها باید با بیمه دانا ادغام می‌شدند. درآن زمان بیمه دانا باید به طور اختصاصی در زمینه بیمه اشخاص فعالیت می‌کرد تا این که در سال ۱۳۷۵ به آن اجازه داده شد تا مانند دیگر شرکت‌های بیمه در زمینه‌های مختلف فعالیت داشته باشد و از سال ۱۳۷۶ به طور عملی این امر امکان‌پذیر شد.

بیشتر از ۱۶۰۰ نفر به عنوان نیروی انسانی در سمت‌های مختلف برای این بیمه مشغول به کار هستند. بیمه دانا بیشتر از ۷۰ شعبه و نزدیک به ۲۰۰۰ نماینده در کشور دارد این در حالی است که بیمه دانا نه تنها با کارگزاران بیمه بلکه با اگریگیتورهای بیمه‌ای نیز همکاری می‌کند و خرید انواع بیمه دانا به صورت اینترنتی و از طریق سایت‌های این اگریگیتورها نیز امکان‌پذیر است.

بیمه دیبیمه دی

شرکت بیمه دی در سال ۱۳۸۳ با هدف ایجاد شرکتی نوآور و خلاق در زمینه ارایه محصولات بیمه‌ای تأسیس شد و به بازار بیمه ورود پیدا کرد.

بیمه دی از ابتدای شروع کار خود تا کنون موفق به ایجاد حدوداً ۵۰ شعبه و بیش از ۱۸۰۰ نمایندگی در کشور شده است. در شبکه فروش اینترنتی نیز بیمه دی فعال است و از طریق بیمیتو و یا سایت‌های مشابه می‌توان انواع بیمه را به صورت آنلاین تهیه کرد.

بیمه رازیبیمه رازی

در پی قانون تأسیس شرکت‌های خصوصی بیمه در سال ۱۳۸۰ این فرصت به وجود آمد تا بسیاری از شرکت های بیمه تأسیس‌شده و به بازار بیمه کشور اضافه شوند. شرکت بیمه رازی هم یکی از همین شرکت‌ها است که با اخذ مجوزهای رسمی در اوایل سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را در بازار بیمه کشور آغاز کرد.

بیمه رازی توانسته تاکنون بیشتر از ۴۰ شعبه، ۱۰۰۰ نمایندگی، ۴۰۰ نمایندگی مخصوص بیمه عمر و زندگی را در کشور دایر کند و با بیشتر از ۴۰۰ کارگزار نیز همکاری دارد. همچنین حضور بیمه رازی در فضای مجازی نیز قابل مشاهده است و خرید انواع بیمه رازی از طریق سایت‌هایی مانند بیمیتو امکان‌پذیر است.

بیمه زندگی خاورمیانهبیمه زندگی خاورمیانه

بیمه زندگی خاورمیانه در سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرده است. تأسیس این بیمه در پی مطرح شدن ایده تأسیس یک شرکت تخصصی و با تمرکز بر بیمه عمر و زندگی انجام شده است.

بیمه خاورمیانه تازه تأسیس است و در حال حاضر تنها یک شعبه و ۱۴۰ نماینده در حال فعالیت هستند.

بیمه سامانبیمه سامان

بیمه سامان بخشی از گروه مالی سامان است که با کمک سرمایه‌گذاران خصوصی در سال 1383 با ارایه خدمات بیمه رسماً فعالیت خود را به عنوان شرکت بیمه سامان در بازار بیمه و در کنار دیگر شرکت های بیمه آغاز کرد.

شبکه فروش بیمه سامان از ۲۶ شعبه و بیشتر از ۷۵۰ نمایندگی در کشور تشکیل شده است. از طرفی با ورود به سامانه فروش آنلاین از طریق اگریگیتور‌ها، این بیمه بخشی از بازار اینترنتی بیمه کشور را نیز در اختیار دارد و هم اکنون با مراجعه به بیمیتو یا سایت مشابه می‌توان انواع بیمه‌های سامان را خریداری کرد.

بیمه سرمدبیمه سرمد

بیمه سرمد یکی دیگر از شرکت‌های خصوصی بیمه است که در سال ۱۳۹۲ با اخذ مجوز آغاز به کار کرد و از سهام‌داران عمده آن می‌‎توان به بانک صادرات و بانک شهر اشاره کرد. بیمه سرمد تقریباً با ۱۹۰۰ مرکز خدمات‌دهی شامل شعب، نمایندگی و کارگزاران بیمه در تمام کشور، مشغول به فعالیت و ارایه خدمات بیمه‌ای است.

بیمه سینابیمه سینا

بیمه سینا از شرکت های بیمه خصوصی است که در سال ۸۲ مجوز فعالیت خود را دریافت کرد و از همان تاریخ وارد بازار بیمه کشور شد. شش سهام‌دار این شرکت عبارت‌اند از: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد علوی، شرکت صادرات نیرو خلیج فارس، شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، شرکت لیزینگ جامع سینا، شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا. شبکه فروش بیمه سینا را ۵۱ شعبه، ۷۰۱ نمایندگی و ۱۹۹ نماینده بیمه عمر تشکیل می‌دهند.

بیمه کارآفرینبیمه کارآفرین

بیمه کارآفرین با هدف تغییرات در ساختار بیمه در سال ۱۳۸۱ تأسیس شد و از اولین شرکت‌های خصوصی بیمه بعد از انقلاب است.

شبکه فروش در بیمه کارآفرین شامل ۴۵ شعبه و ۲۰۰۰ نمایندگی در سطح کشور است که به این مقدار باید همکاری با کارگزاران بیمه و اگریگیتور‌های بیمه‌ای را نیز اضافه کرد.

بیمه کوثر بیمه کوثر

بیمه کوثر در سال ۱۳۸۹ مجوز پروانه تأسیس خود را از بیمه مرکزی برای ارایه خدمات بیمه‌ای دریافت کرد و تا کنون با ۳۱ شعبه و بیش از ۷۰۰ نمایندگی مشغول به فعالیت است.

بیمه ما بیمه ما

شرکت بیمه ما در تیرماه 1390 به پشتوانه بانک ملت و دیگر مجموعه‌های مرتبط با بانک ملت و همچنین سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی دیگر به ثبت رسید.

شرکت بیمه ما توانسته است در مدت‌زمانی اندک، جایگاه خود را در صنعت بیمه ایران به دست آورد. بیش از ۴۰ شعبه و ۱۰۰۰ نماینده در کنار ۳ نماینده حقوقی تشکیل‌دهنده شبکه فروش بیمه ما هستند. امکان خرید انواع بیمه ما به صورت آنلاین و از طریق اگریگیتور‌های بیمه‌ای امکان‌پذیر است.

بیمه معلم بیمه معلم

شرکت بیمه معلم در سال ۱۳۷۳ و با هدف توسعه امور صادرات تأسیس شد و نام هم آن ابتدا شرکت بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری بود اما با واگذاری سهام آن در سال ۱۳۸۶ به سهام‌داران جدید، نام آن به بیمه معلم تغییر یافت و با گسترش زمینه‌های فعالیت خود توانست مجوز انجام تمامی امور بیمه‌ای را از بیمه مرکزی بگیرد و فعالیت‌های بیمه‌های زندگی و غیر زندگی را نیز انجام دهد.

بیمه معلم با شبکه فروش بیمه در داخل و خارج از کشور، تبدیل به یکی از نام‌های آشنا در بازار بیمه ایران شده است. شرکت بیمه معلم بیشتر از ۵۰ شعبه‌ در داخل و 4 نماینده در بیرون از کشور برای این شرکت مشغول به فعالیت‌های بیمه‌ای هستند. بیشتر از ۳۰۰۰ نماینده بیمه معلم نیز در حال فعالیت بیمه‌ای برای این شرکت هستند.

بیمه ملت بیمه ملت

شرکت بیمه ملت در سال ۱۳۸۲ و در زمینه صدور انواع بیمه، ارزیابی خسارات، مدیریت ریسک و ارزیابی آن، بیمه الکترونیک، آموزش، بیمه اتکایی و صدور بیمه‌نامه‌های بین‌المللی با همکاری شرکت‌های خارجی تأسیس شد و تا کنون مشغول به فعالیت است.

شبکه فروش بیمه ملت را بیشتر از ۱۰۰۰ نماینده و ۴۰۰ نماینده بیمه عمر و زندگی و ۵ شعبه در سطح کشور تشکیل می‌دهند. همچنین خرید انواع بیمه ملت با استفاده از سرویس‌های مدیریت آنلاین بیمه مانند بیمیتو امکان پذیر است و بیمه ملت از این طریق نیز شبکه فروش خود را در فضای مجازی گسترش داده است.

بیمه میهن بیمه میهن

بیمه میهن در سال ۱۳۸۷ با همکاری چندین شرکت مانند شرکت تعاونی مصرف کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت سامان محیط، شرکت سپرده و سرمایه‌گذاری صبا وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی تأسیس شد.

شبکه فروش بیمه میهن متشکل از ۵۰ نماینده و شعبه در کشور است.

بیمه نوین بیمه نوین

شرکت بیمه نوین در سال ۸۴ تأسیس شد که مؤسسان آن از یک گروه مالی و بانکی که همان بانک اقتصاد نوین و مجموعه‌های وابسته به آن است به همراه یک گروه ساختمانی یعنی شرکت پیمانکاری بین‌المللی استراتوس و شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران به همراه شرکت‌های وابسته به این دو و همچنین یک گروه صنعتی به نام شرکت توسعه صنایع بهشهر هستند

بیش از ۳۰ شعبه در سراسر ایران و بیشتر از ۱۰۰۰ نمایندگی شبکه فروش بیمه نوین را تشکیل می‌دهند. امکان خرید اینترنتی انواع بیمه نوین نیز از طریق اگریگیتورهای بیمه مانند بیمیتو نیز وجود دارد.

موسسه بیمه متقابل کیشموسسه بیمه متقابل کیش

این موسسه در سال ۱۳۹۰ مجوز خود را از بیمه مرکزی دریافت کرد و در زمینه بیمه‌های دریایی و با هدف پوشش بیمه شخص ثالث و جبران خسارت در این زمینه برای مالکان کشتی مشغول به فعالیت است. از جمله خدمات دیگر این بیمه می‌توان به صدور ضمانت‌نامه و ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه بیمه به مالکان کشتی اشاره کرد.